סיכום שנת 2012 תיק לשנת 2013

שלום חברים

עברו בדיוק 5 שנים (מאי 2008) מאז שהתחלתי להעלות לרשת את מצבי הפיננסי. לפני 6 שנים התחלתי להתעסק בשוק ההון ולהרכיב תיק מניות מידי שנה בכספי החסכונות של משפחתי. השנים האלו היו לא קלות מבחינת השוק , כחצי שנה לאחר שנכנסתי לשוק השווקים קרסו בכ45% ולאחר שנתיים הם קרסו שוב ומאז למרות שהשווקים חזרו בדיוק לרמה שבה היו כשנכנסתי לבורסה לפני שש שנים, אני עשיתי במהלך השנים האלו כ60%.

תיק המניות שלי כפי שידוע לקוראים הוותיקים עוד מימי הבלוג שלי בתפוז ולאנשים שמכירים אותי לא רק מהאתר הוא אמיתי לחלוטין ומשקף אחד לאחד את החסכונות שלי. אין לי חסכונות אחרים , למעט כספי הפנסיה שהמעסיקים של אישתי ושלי מפקידים עבורנו.

האינטרס שלי לחשוף את התיק שלי כפול – (1) אני גם מעוניין ללמוד ולהשתפר כמשקיע והחשיפה של התיק מאוד עוזרת ללימוד במספר אופנים.  (2) ואני גם רוצה להראות לכולם שאפשר. אפשר לצאת החוצה ממעגל העבודה צעירים ואמידים. מי שאוהב את העבודה שלו ורוצה לעבוד שם , סבבה שישאר שם , אבל מי שרוצה לעשות משהו אחר בזמן היקר והקצר שיש לו פה – גם יכול, הכול תלוי ברצון – וזה אפשרי גם עם משכנתא וילדים. עוד על המטרה שלי תוכלו לקרוא כאן.

כזכור סרגל המדידה שלי הוא מדד תל אביב 100. המטרה שלי להראות שבממוצע רב שנתי אפשר להכות את מדד תל אביב 100 בצורה ניכרת וזאת למרות שרוב המניות שלי נמצאות במדד היתר. בלי לשלם עמלות רצח לבנקים ולמנהלי תיקים ומנהלי קרנות למיניהם.  בנוסף מטרת הרשומה הזו היא בעצם לסכם ולתעד עבור אשתי ועבורי את שנת ההשקעות החולפת – כי אנחנו בעצם האנשים (המבוגרים…) שכספם מושקע בתיק הזה.

להלן תוצאות התיק שלי .הכול אמיתי לגמרי.

מחירי הקניה לקוחים מתוך החשבון שלי (-במגדל) . הדיבדנדים הם הדיבדנדים שקיבלתי בפועל במהלך השנה. מחיר הסיום הוא המחיר שבו מכרתי את המניה אם מכרתי אותה , אם אני עדיין מחזיק אותה זה פשוט המחיר בזמן כתיבת המכתב. במהלך השנה דיווחתי על מספר עדכונים בתיק ולכן לא תראו כאן את התיק שלי מלפני שנה אלא את התיק לאחר העדכונים , הסקרינר למניות תל אביב מתעדכן כל רבעון ולכן יש לי מספיק גמישות להשתמש בו במשך כול השנה.

התיק בתחילת השנה – במאי.

לעידכוני חודש אוקטובר.

לעידכוני חודש דצמבר.

מאז ביצעתי עוד מספר שינויים : קניתי עוד מניית בזק כי היא המשיכה לרדת למחיר הרבה יותר נמוך. מכרתי את גולד , ברקן , כרמית וחוף גיא.

כך זה נראה:

שם

מחיר התחלה

מחיר סיום

רווח

דיבדנד

סהכ

 % בתיק

*רווח סהכ

גולד

4299.00

5100

20.9

6.25

27.2

3.97

1.07

בזק

449.8

540.5

20.1

0

20.1

4.6

0.92

וילאר

3723.00

5725

53.7

0

53.7

4.35

2.33

כרמית

477.00

505

5.8

0

5.8

4.14

0.24

ברקן

1495.00

1050

29.7-

0

29.7-

1.90

0.56-

חוף גיא

1477.00

1500

1.5

5.6

7.1

2.63

0.18

דנאל

3963.00

6350

60.2

14.2

74.4

6.58

4.89

ביג

8600

11410

32.6

2.3

34.9

3.06

1.06

פמס

4883

4461

8.6-

37.02

28.4

9.5

2.69

דיסקונט

503

575

14.31

0

14.31

5.76

0.82

WFC-WT

9.1$

12.1$

32.96

0

32.96

52.25

17.22

ORMP 

0.35$

0.63$

80


80

 1.26

 1.0

סהכ

 





100.00

31.86

 

 


התאמות עקב
המכירות

 באוקטובר

 -1.38








30.48%

  תא- 100

981.46

1094.4



 

11.5%

תא – 25

1027.77

1228.3



 

14.49%

*רווח סהכ – העמודה הזו מכילה את הרווח והדיבדנד מנורמלים באחוז האחזקה של המניה הזו בתיק. למשל עם הרווח והדיבדנד של מניה X  שווים 10% והמניה X היא 7% מהתיק , אז נקבל בעמודה 10%*7% =  0.7% .

עוד משפט שכול שנה אני מביא כאן על המדדים שאותם אני מנסה לנצח:

המדדים מורכבים מהחברות הטובות ביותר שיש בשוק , אלו הם החברות שצמחו הכי חזק , גדלו הכי חזק והיו הכי רווחיות לאורך שנים , ככה הם הפכו לגדולות ביותר ולכן נכנסו למדדים – כמובן שבדרך הן הפכו לחביבות הציבור. לעומת התיק שלנו שמורכב ממניות קטנות ודלות סחירות שלעיתים בשעת המכירה שלהם משלמים "עמלת מכירה" נוספת בגלל חוסר הסחירות שלהם.

לכן זה בכלל לא פשוט להשיג את תשואת המדדים – כל שכן לעקוף אותם , על אחת כמה וכמה שמדובר באדם שעיסוקו ביום יום הוא לא במניות. אדם שבודק את ביצועי התיק שלו לעיתים נדירות בלבד וכמעט ולא מבצע פעולות בתיק. אדם ללא כול ניסיון רטוב בשוק ההון למעט 5 השנים האחרונות.

הטבלה הבאה מציגה ביצועים של אותם 3 קרנות נאמנות – שבחרתי לפני 5 שנים כשסיכמתי את שנת ההשקעות הראשונה שלי בשנת 2008– קרנות שהשקיעו כמוני במניות היתר בשנה האחרונות .

שימו לב שהקרנות  לא מחלקות את הדיבידנדים שהם מקבלות.

הקרנות הללו גובות עמלות בשיעור של 2%-4% וזאת בלי לקחת בחשבון גם כמה יעלה לכם למכור את הנייר שלהם.

באמצעות הקרנות האלו אני בודק איך אני מתפקד מול האנשים המקצוענים ביותר – אנשים שמתפרנסים מהשקעות בפול טיים ג`וב , את הקרנות האלו מנהלים אנשים שעברו לימודים מסודרים בהשקעות גם באוניברסיטה וגם בקורסים נוספים והם מתוגמלים בצורה מאד טובה ביחס לביצועים שלהם.

עוד על הקרנות האלו ניתן לקרוא למשל כאן:

אקסלנס יתר -2.92% עמלה שנתית.

מיטב יתר -3.52% עמלה שנתית.

פסגות יתר – 2.92% עמלה שנתית. 

השנה חישבתי את התשואות של הקרנות בטבלה לאחר הורדת העמלות:

שנה

מדד תל אביב 100

מדד תל אביב 25

גבי זי

אקסלנס יתר

מיטב יתר

פסגות יתר

2008

-27.4

-26.6

-20.7

-38.42

-20.22

-21.12

2009

53.1

49.6

55.8

71.58

69.48

59.38

2010

4.76

8.19

14.27

-6.06

6.78

5.22

2011

 -17.44

 -18.55 

 -14.23

 -25.82

 -12.63

 -14.91

2012
11.5 14.49
30.48
5.32 17.55 18.56

ממוצע מצטבר

1.2%

2.27%

9.57%

4.9%-

8.19%

5.9%

פעם ראשונה שאני עוקף את המדדים ביותר מ5%-6% , אני מייחס את השינוי הזה למספר גורמים:

השווקים טסו השנה קדימה בעיקר במניות הקטנות שמחוץ לסקופ המשקיעים הרגיל  וזה עזר לי מאוד , בנוסף התחלתי להשתמש  בסקרינר למניות תל אביב הרבה יותר טוב – אני חושב שאני יודע לזהות היום הרבה יותר טוב איזה מניות נסחרות עכשיו בזול ביחס למחירים הרגילים שלהם ואני משתמש בזה הרבה יותר מבעבר – אני כבר לא מעדכן את התיק פעם בשנה , אלא כול רבעון אני בודק מה המצב.

בכספי המכירות והדיבדנדים קניתי מספר מניות חדשות:

סינרג'י כבלים – חברה שמייצרת כבלי חשמל בעיקר לחברת חשמל , לשוק המקומי וגם לייצוא , התחום הזה תחום קשה ורווי תחרות  ואני לא טוען שהחברה היא הטובה ביותר , הסיבה לקניית המניה הוא המחיר המצחיק שבו היא נסחרת , בחישוב שעשיתי החברה אמורה להיסחר באזור ה100 מיליון שקל והיום היא נסחרת באזור ה50 מיליון שקל.

איך הגעתי לתמחור הזה? פשוט מאוד , ב7 השנים האחרונות ממוצע המכפיל התפעולי של החברה היה 3.4 , לדעתי זה מכפיל הגיוני לחברה מאוד קטנה בשוק מאוד תחרותי בימים רגילים ואולי אפילו מכפיל קצת נמוך, לעומת זאת הרווח התפעולי של סינרג'י בדוחות השנתיים עמד על 33 מיליון , נכפיל ונקבל מספר באזור ה100 מיליון , והחברה נסחרת ב50! ימים יוכיחו אם אני צודק – אם הפער הזה באמת יסגר  אז כדאי לחזור על החישוב הקטן הזה. אם תריצו את הסקרינר למניות תל אביב בכול מיני פרמטרים תראו שסינרג'י עולה בהרבה מיונים כי היא פשוט מאוד זולה. מדובר בחברה נורא קטנה ולא כול כך סחירה לכן לא מדובר בהרפתקאה מומלצת. ראו הוזהרתם.

CNRD – גם על המניה הזו שמעתי לפני מספר שבועות מעדו וזה קרה מאוד מאוחר וחבל. מדובר בחברה בעיסקי התובלה הימית בארהב. המחוקק שם לא מאפשר להוביל סחורה בין הנמלים אלא על ידי חברות מקומיות ולא על ידי חברות זרות מה שמשחק לידים של CNRD. בנוסף הם מתעסקים גם בשיפוץ ובנית רפסודות להובלה וספינות. החברה נמצאת בצמיחה חזקה מספר שנים ואם הכלכלה העולמית\אמריקאית תמשיך להתרחק מהדובים יש לה עתיד לא רע.קניתי כ6% מהתיק במחיר של 25$. כשהתחלתי לקרוא את הדוחות של החברה ולהתעמק בה הבנתי שעליתי עליה מאוחר אבל אולי לא מאוחר מידי…

FIF  – על החברה הזו קראתי באתר לונג לפני מספר חודשים אך קניתי רק שהצטבר לי כסף פנוי – 4% , במחיר של 49 פני , בתמחור גס מאוד החברה צריכה להסחר לפחות במחיר כפול , משום מה המחיר הזה לא משתקף בבורסה בלונדון.

WFC – כמו שאתם רואים עדיין עיקר התיק שלי מבוסס על הוורנט של וולס פארגו , מי שמעונין ללמוד עוד על וולס מוזמן לעשות זאת דרך הבלוג של עדו – שם הוא מסביר מאוד יפה את מצב הבנק ומדוע הוא זול כול כך. הנייר הזה הרים יפה את התיק שלי השנה אבל הדרך עדיין ארוכה. ה30% שהנייר עלה לא משקפים את ערכו הפנימי אלא את עליית המדדים מעבר לים כך שאני עדיין מחכה בסבלנות.

לפני שאתם רצים לקנות את האופציה הזו חשוב להבין את הסיכון אדיר שטמון כאן , למרות שהבנק באמת זול מאוד , יתכן שערכו האמיתי לא ישתקף בקרוב או בכלל – בשווקים , הסיבות לכך רבות ומגוונות , חלקן תלויות בכלכלה העולמית חלקן בכלכלה האמריקאית ורק חלקן תלוי בביצועים של הבנק עצמו , שממשיך להפגין עוצמה בלתי רגילה רבעון אחרי רבעון. ההצלחה בהשקעה הזו תלויה לא רק בבנק עצמו אלא בהצלחת הכלכלות המובילות בעולם ביציאה  מהמשבר ומהמיתון כמו גם בסבלנות שלי. למרות הסיכון האדיר , הפוטנציאל כאן גם כן אדיר , ולכן רובם של משקיעי הערך המופרסמים ביותר מושקעים גם הם הוא בבנק הזה (באפט למשל…)

ORMP – חברה ישראלית שעובדת על אינסולין שיכנס לחולי סכרת דרך הפה ולא על ידי זריקות או משאבת אינסולין. קטונתי מלהבין אם הפתרון של החברה באמת יעבוד ואם הוא יעבוד האם עלות הפקתו תהיה מספיק זולה , אם כן אז אני יכול לפרוש עכשיו… , אבל אם לא זוהי פשוט השקעת ארביטר'ז – שיהיה ברור: לא מדובר כאן בקניית ערך אלא בעיסקת ארביטר'ז ארוכת טווח שהקצתי לה כ1% מהתיק כולו.

וילאר – חברת נדלן מקומית שעלתה לי בסקרינר למניות תל אביב לפני כשנה ואחרי קריאת הדוחות שלהם ממש התלהבתי , ווילאר מתעסקת עם נדלן עיסקי ובניה למגורים ויש לה גם עסק של שירותי ארכיב. כמעט כול הנכסים שלהם מושכרים והעסק היה נראה לי יציב ורציני. ההתלבטות היחידה שלי היום לגבי וילאר היא האם הגיע הרגע למכור אותה מפני שלהבנתי היא הגיעה למלוא ערכה הפנימי , בכל זאת אני לא מוכר כי כמו שלפני שנה וחצי השווקים הורידו את המחיר הרבה מתחת לערך ייתכן והם יעלו  אותו עוד , אשמח לשמוע מה דעתכם, האם הגיע הזמן למכור או לא?

ביג – מחזיקה ומנהלת קניונים פתוחים שבטח נתקלתם בהם אם אתם מסתובבים קצת בארץ. בנוסף הם מתעסקים גם באריזה ויש להם עוד נדלן בחו"ל. גם בביג יש תפוסה גבוהה בכול הנכסים. ותמהיל מצויין של שוכרים. כשקניתי אותה ואת וילאר הם נראו לי חברות איכותיות שהשוק העניש בעונש קולקטיבי לא מוצדק. לדעתי ביג עדיין רחוקה מסביבת המחירים שבה היא אמורה להסחר לאור רווחיה.

על פמס כבר כתבתי כאן. החברה ממשיכה להדרדר בעסקיה – מכירת מיגונים אישיים לחיילים , שוטרים , סירות , מסוקים , בגלל ירידת תקציבי הבטחון בעולם. למרות זאת אין לחברה כמעט חוב אבל יש לה הרבה מזומנים שולי רווח מדהימים ורצון גדול להיטיב עם בעלי המניות ולראיה הדיבדנד שפמס חילקה לי השנה 37%!!. אני מאמין שמתישהו תקציבי הבטחון במדינות העולם יחזרו לגדול , זה פשוט הטבע האנושי , ופמס תחזור למצבה הקודם , בינתיים אני ממשיך להחזיק.

גם על דנאל אין לי הרבה מה להוסיף מעבר למספרים: עלתה בשיעור של 60% ועדיין חילקה דיבדנדים בשיעור דו ספרתי של 14%, פשוט דובדבן , גם כאן החברה נמצאת הרבה מעל הערך הפנימי שלה אבל אני עדיין שוקל להחזיק אותה כי גם בשנים שהיא יורדת הדיבדנד העצום שהיא מחלקת מהווה פיתוי עצום.

את דיסקונט קניתי בעקבות לירון ,מעט מידי ומאוחר מידי. תוכלו לקרוא את הסקירה שלו אצל עודד, ההוכחות היו אז חד משמעיות – הבנק נסחר בשנה האחרונה במכפיל הון נמוך דרסטית מהעבר והשוק לאט לאט מתקן את זה בחזרה.

תיק לשנת 2013 , החלוקה ל% בתיק לפי המחירים של היום ה21 באפריל 2013:

  

שם

מחירהתחלה

מחיר סיום

רווח

דיבדנד

סהכ

 % בתיק

*רווח סהכ

בזק

540.5





5.9


וילאר

5725





4.81


דנאל

6350





7.91


ביג

11410





4.09


פמס

4461





7.78


דיסקונט

575





6.27


סינרג'י

24.9





3.54


WFC-WT

12.1$





47.33


CNRD

25$





6.27


FIF

49.25P





4.84


ORMP 

0.63$





 1.26


סהכ

 















  תא- 100


1094.4





תא – 25


1228.3






אם הגעתם עד לכאן במכתב הארוך הזו אני רוצה לשתף אתכם במשהו נוסף:

במהלך השנה האחרונה מאז שהאתר www.tlvstock.com  עלה לאוויר נכנסו אליו עשרות אלפי אנשים. הזמן הממוצע שגולש נמצא באתר הוא מעל חצי שעה! – זה המון זמן לאתר אינטרנט ובפרט לאתר שעוסק בהשקעות. אבל זה לא מספיק.

אני זקוק לעזרכתם בהפצת האתר. ככול שיותר אנשים יחשפו לאתר כולנו נרוויח – ובגדול. למשל בנושא הסחירות. הסחירות של מניות תל אביב הולכת וקטנה עם השנים – כשהתחלתי את הסקרינר לפני 6 שנים היו בשוק 660 חברות עם מניות סחירות – היום יש רק 505 , מכיוון שאין כמעט נתונים על מניות תל אביב , ככול שתפיצו את האתר יותר , כך יותר אנשים יוכלו להכיר את החברות בתא וגם האמון של המשקיעים בבורסה יגדל ואיתו ביחד גם הסחירות במניות תיגדל.

אבל זה לא רק הסחירות אלא גם היכולת לעזור ולתת לעוד אנשים את הכלים והדרך להתקדם הלאה , אם לא נותנים – לא מקבלים , כדי לקבל את החירות צריך לתת אותה וכמה שיותר , לכן אני ממש מבקש מכול אחד ואחד מכם שיפיץ ויסביר על האתר הזה לפחות ל5 אנשים שהוא מכיר ושעדיין לא מכירים את האתר הזה – זה יכול לעזור ולקדם את כולנו במספר רבדים שונים.

תודה על שיתוף הפעולה.

לסיכומי השנים הראשונות שלי בבורסה:

סיכום שנת 2008.

סיכום שנת 2009.

סיכום שנת 2010.

סיכום שנת 2011.

בהצלחה לכולכם.

גבי.

אין לראות ברשימות הנ"ל המלצה לביצוע פעולות בניירות ערך. בנוסף אני בדרך כלל מדווח על הפעולות- קניה\מכירה רק אחרי שביצעתי אותם , מי שקונה מניות צריך להבין טוב טוב מה הוא עושה. מי שיקנה על סמך הרשומה הזו או רשומות אחרות שבאתר שלי עושה טעות איומה שתעלה לו כנראה בהרבה כסף. 

25 תגובות על הפוסט “סיכום שנת 2012 תיק לשנת 2013

  1. עוד לא קראתי הכול אבל ראיתי את התשואה – מדהים ,
    מאחל לך עוד הרבה שנים כאלו
    תודה על התכנים והסקרינר
    זן
    נ.ב
    לגבי ווילאר – לדעתי עוד לא הגיע הזמן למכור , תמיד ישנו ריפל כך שהמחיר של החברה לא נעצר בדיוק בערך הפנימי שלה

  2. סחתיין על התשואה, ובקרוב אצלי…

    תודה רבה על הנכונות לחלוק ולשתף , זה עוזר.

  3. כל הכבוד על התשואה ,

    מעורר הערכה , לא פשוט בזמנים כאלו לעקוף את מדד תא 25 ב15%



    תודה

    קני

  4. לגבי ORMP-
    ארביטראז' מול איפה?
    אגב, גם עם הפיתרון שלהם עובד, אינסולין לא בזריקה… יש לכך בכלל ביקוש? ז"א בהשוואה לנוחות של משאבה שלא נדבר על משאבה עם חיישן…

    • ארביטר'ז במובן הבאפטי , באפט בתחילת דרכו השקיע במניות ארביטר'ז – הכוונה למניות שיש סיכוי לעיסקה שבה ירכשו את החברה ומחירה יתפוצץ.

      לגבי הנקודה השניה – יש ביקוש עצום בעולם לכדורים במקום זריקות ומשאבה שנחשבים כמפחידים פולשניים ומסובכים לביצוע. שאל סכרתי ותראה מה הוא יגיד לך.

      • תודה.
         
        לגבי ה'שאל סכרתי', אני שואל בדיוק כי בדיוק לפני מספר ימים דיברתי על זה עם חבר (סכרתי) והוא אישית התרגל לנוחות של משאבה.  😉
         
        אולי באמת עם ילדים… אם כי הוא חלה בילדות.

        • אני מכיר כמה סכרתיים חלקם באופן אישי – הזריקות מרתיעות מאוד. מדברים היום על הסכרת כמגיפה החמורה בעולם. אחד מ5 חולה בה.

        • זה שהוא התרגל למשאבה זה לא אומר שהוא לא ישמח להחליף את זה בכדורים , שאל אותו ושתף אותנו בתשובה

          • שאלתי.
            וקיבלתי תשובה.

            הוא אומר ככה- בזריקות יש 2 סוגי אינסולין, ארוך טווח שמזריקים פעם בהרבה שעות (תלוי באינסולין, יש 24 שעות , יש 12) להורדת רמת הרקע של הסוכר (ממקור הורמונלי בגוף) וקצר טווח להורדת הסוכר הישיר שאתה אוכל (וגם כאן יש אינסולינים שונים עם זמני פעולה שונים). אם באמת יגיעו גלולות שישכפלו את כל הפרמטרים שהאינסולין בזריקה מעניק (זמנים, שליטה בכמויות ועוד…) וההבדל היחיד הוא ביטול הצורך בזריקה- אז רע- זה בטוח לא. כלומר גם לאלה שהזריקה לא משנה להם, לא יהיה אכפת לעבור לאינסולין כזה.
            (אני מניח ששיקולים מסחריים כגון מחיר והסכמים עם קופות חולים ישחקו תפקיד לא קטן).

            מה הבעיה בזריקות שבגללן יש משאבות?
            2 בעיות (שהוא רואה).
            1)כאמור, הכאב או ההסתייגות שמלווה אותן, ונסיון להקטין את כמותן- ואת זה באה לפתור ORMP.
            2) גמישות.
            הפיתרון האידאלי לדעתו (שקיים) הוא מכשיר משולב של מד סוכר רציף ומשאבה שיוצרים למעשה מעין לבלב מכני שמזריק אוטומטית ומאוד עוזרים לשמור על איזון. הבעיה היא שהמחיר באופן פרטי מגיע לאלפי שקלים בחודש וקופת החולים מוכנה לסבסד אותו רק למי שגילו קטן מ18 (מה שהוא *מאוד* מתמרמר עליו). אני לא רואה איך אינסולין לבליעה היה יכול להתממשק במערך כזה.

            בהיעדר הרצוי יש מצוי (משאבה בלבד) וגם שם ישנה גמישות מסוימת.
            כשאתה אוכל משהו, אז המשהו הזה נספג בגוף לאורך זמן מסויים ולמזונות שונים יש זמנים שונים (ערך גליקמי) בעוד שלאינסולין יש זמן קבוע. ז"א אם אכלת עוגיה ואתה יודע שהיא תפעל לאורך 6 שעות ותצרוך 6 מ"ג אינסולין, אז זריקה אחת של 6 מ"ג אינסולין שתפעל מיד תוריד את הסוכר הרבה מעבר לרמה של העוגיה. הפיתרון? לעקוב אחרי השעון ולהזריק כל שעה. אז בזריקות זה לא פיתרון פרקטי, אבל במשאבה אתה מתכנת ושלום על ישראל.

            בנוסף (אם כי זה פחות בעיה), בזריקות- זריקת הרקע פועלת תמיד וכשיש מצבים שאתה צריך לשנות אותה אתה לא יכול. נכון שאם יש לך היפו ניתן תמיד לאכול משהו ואם היפר אז להזריק עוד, אבל הבנתי שיש מצבים שזה לא מאוד נוח.

            מה היתרון בזריקות על פני משאבה?
            ניראות. יש לך ריבוע קטן ומוזר. פעם שיווקו שאת המשאבות ניתן להסוות כביפרים, היום זה כבר לא בדיוק תופס(LOL). בכל מקרה הוא כבר בגיל שאת רוב זמנו הוא מעביר בבגדים וגם כבר פחות אכפת לו מה חושבים מסביב. אבל עדיין, כשהוא נוסע לים, הוא מוריד את הדבר הזה וחוזר למזרק.

            בקיצור. מכל זה למדתי שכשמעריכים את הפוטנציאל שלORMP צריך לקחת בחשבון שהיא לא משנה את יחסי הכוחות של משאבות ושל אינסולין, אלא רק תחליף אינסולין נוזלי (תלוי כמובן בהתנהלות המסחרית) ורק כזה שנצרך בזריקות. מה שמעלה את השאלה כמה אנשים משתמשים רק בזריקות וכמה מתוכם ימשיכו בזה לאור התקדמות הטכנולוגיה המשאבתית? (אני כמובן לא מדבר על סוגי טכנולוגיה אחרים שמפותחים).
            יכולות הגיגול הדלות שלי לא הפנו אותי לתשובה המתאימה.

  5. כל הכבוד!
    כמה שאלות ברשותך:
    1. האם מס רווחי הון נלקח בחשבון בתשואה? מצד אחד, הבנצ'מרק (מדדים וקרנות פטורות) לא משלמות, ומצד שני, אם אתה קונה ומוכר, אפילו פעם בשנה, המס משפיע מאוד על תשואות בשנים טובות כמו זו. האם זה משפיע על ההחלטה לממש פוזיציה?
    2. חלק מהמניות שלך הן בעלות סחירות אפסית, ולוקח המון זמן לקנות ומצד שני המון זמן לממש. האם המחירים שאתה רושם הם ממוצעים? האם יש רף תחתון של סחירות שאתה לא נוגע (למשל, רשימת דלי הסחירות או רשימת השימור)?

    • 1. התשואות כאן הן ללא מס וללא עמלות קניה ומכירה – שעומדות על 0.09% בארץ ובחול אני לא זוכר כמה אבל העמלות ממש זניחות יחסית , לגבי המס – השאיפה היא להחזיק את הפוזציה כמה שיותר שנים לרווח כמה שיותר גדול ואז תשלום המס הוא על הכול ביחד , באפט פעם חישב באחד המכתבים שלו שככול שמשך האחזקה ארוך יותר כך המס באופן יחסי קטן יותר. ברור שהמס מהווה גם כן שיקול אבל לא השיקול המרכזי.
      2. כן אתה צודק היה לי במשך השנים הרבה "עמלות" לשלם על חוסר סחירות , וכן אתה צודק אני לא נוגע בדלי סחירות ובמניות בשימור.
      חשוב להבין – שמחפשים מניות שנסחרות מתחת לערכן לא נמצא אותם בדרך כלל מתחת לפנס – כלומר איפה שכולם מחפשים אלא מתחת לראדר המשקיעים – במניות הקטנות והפחות סחירות.

  6. מרשים עלה והצלח.
    נראה לי שאחרי 5 שנים היכולת שלך היום לבחור מניות היא לא כמו לפני שנתיים שלוש או בתחילת הדרך.

  7. כל הכבוד על העבודה הקשה
    ועל ההצלחה
    אני נהנה מאוד מהבלוג שלך
    ונעזר בו

  8. גבי, כל הכבוד וההערכה על הפתיחות שלך והרצון לחלוק איתנו את השקעותיך והאתר שלך !!
    2 הערות: גם אני שותף לדעה שמניות הערך נמצאות בין החברות הקטנות במדדי היתר ולא מתחת לפנס של האנליסטים. לכן גם בתיק שלי יש מניות קטנות.
    לגבי חב' דנאל, גם אני נהנה מהדיבידנדים הגבוהים ומרווח הון יפה. אבל תראה מה קרה להון העצמי שלה במשך השנים !!!! בקצב הזה הם יגיעו להון -0 בעוד שנתיים. מקור לדאגה……..

    • אבי תודה.
      אז אתה מממש את דנאל? ,
      אם לא , מתי אתה מתכונן לממש כלומר מה הקריטריון שהצבת לעצמך שאם דנאל תחצה אותו אתה מוכר אותה?

      • מן הנתונים באתר שלך אפשר לראות שההון העצמי של דנאל ירד מ- 126 מיליון ש"ח בשנים 2006-2007 ל- 22.5 מיליון ש"ח בשנה שעברה !! הנכסים הקבועים ירדו מ-300 מיליון ש"ח ב- 2006 ל- 74 מיליון ש"ח ב-2012 והחוב השוטף הוכפל באותה תקופה. כל זה משפיע על המינוף של הון/מאזן = 1/9 ועל יחס שוטף שירד מתחת ל- 1 .
        נראה כאילו מישהו רוצה לרוקן את נכסי החברה למינימום ואז למכור אותה (השערה שלי), או לחילופין שמישהו זה לקח את התיאוריה של מודיליאני ומילר רחוק מידי (תיאוריה האומרת שככל שהחוב גדול יותר הרווחים גדולים יותר בגלל הטבת המס).
        לשאלתך, עדיין לא קבעתי לעצמי קו אדום (כמו ביבי) אבל אני עוקב בדאגה.

        אבי ג.

  9.  
    יש לי תוכנית דומה מאוד לשלך, והתוכנית שלי היא פשוט להפסיק לעבוד כשכיר ופשוט להתפרנס מהשקעות בבורסה .
    אני משקיע מספר שנים ובחצי השנה האחרונה אני נצמד להשקעות ערך ומאוד מאמין לשיטה, מעבר להכנסה מהשקעות בבורסה
    אני נהנה מהכנסה שביצעתי בעבר בנדל"ן .
     
    לאחרונה הגעתי לאתר שלך ואני פשוט נהנה לקרא ולקבל רעיונות
     
    אני אומנם נמצא בשלבי למידה של הערכות ערך אבל בינתיים אני עוקב אחר הבלוג שלך
    יש לי שלוש נושאים שאשמח לקבל בעבורם את עצתך הטובה.
     
    1.      מה הסכום שעליי לצבור על מנת לעמוד בנקודה של השינוי מעובד שכיר לעובד חופשי ? בהנחה שאין מספר קסם האם יש לך רעיון או דרך לחשב את המספר או סתם עצה טובה ? 
     
    2.      . איך אוכל להפוך את המידע שקראתי בספרות ובבלוגים לפרקטיקה ?

    • אהלן
      מאד משמח לקרוא שגם אתה נדבקת …

      להבנתי על מנת לפרוש צריך לאכול עד 2%, מקסימום 3% בשנה מהכסף ולא יותר , בגלל עליית יוקר המחייה שנים רעות בשווקים וכו.

      משפחה עם מס ילדים, רכב , משכנתא , חוגים לילדים , ועוד – תלוי ברמת החיים שלכם – תגיע למעל 100K בשנה. אם יש לך הכנסות אחרות שיכולות לקזז את הסכום הזה ואפשר לבנות עליהם בבטחון אפשר להוריד אותם מהסכום.
      אם נניח למשל שמספיק לך ולמשפחתך 150k בשנה , ואין לך עוד הכנסות מנדלן למשל:
      ובהנחה שתאכל רק 2% מהקרן בשנה אתה צריך סכום התחלתי של 7.5 מיליון שקל.
      בקיצור , אתה יודע כמה אתה אוכל בשנה ,תקזז את שאר ההכנסות הבטוחות שלך , תכפיל ב50 ויש לך תשובה פחות או יותר.

      זה עונה על שאלה 1.
      לגבי שאלה 2 הדרך היחידה היא להתחיל להשקיע ברעיונות משלך, תוך מספר שנים תצבור נסיון ועם הנסיון תהפך למומחה, לצערי אין דרך אחרת.

      מקווה שעזרתי
      גבי

  10. היי גבי,
    סחטיין על התוצאות המרשימות.
    בקשר לסינרגי' כבלים – מדאיג אותי בעיקר גודל החוב, וכתוצאה מכך גודל תשלומי הריבית (יחס כיסוי הריבית וכו').
    פרט לכך, אולי אתה כבר מודע לכך שבע"ש של סינרג'י נמצא במהלך Liquidation, הנה יש כאן פוסט נחמד שמסביר על המצב:
    http://www.oddballstocks.com/2013/04/a-liquidation-with-huge-hidden-asset.html
     
    בברכה,
    מיכאל

    • מיכאל תודה על הקישור.
      החברה מתומחרת מאוד בזול ממספר סיבות טובות , לטעמי זה סוג של בדל סיגריות קלאסי.
      אני מודע לעובדה שיתכן שהבדל סיגריה הזה יזרק לפח , לדעתי רוב הסיכויים לטובתי…

      גבי

  11. 7.5 מליון לפרישה? סכום מאוד מוגזם לדעתי.בהנחה,כפי שכתב דאדא,שהוא לא מתכוון סתם לשים את הכסף מתחת למזרון אלא להקדיש מזמנו כדי להשקיע בתבונה לפי תפיסת השקעות ערך.
    בהנחה סבירה של תשואה של 7 אחוז,לא צריך יותר מ-2.5 מליון ואפשר גם פחות.
    ל-7.5 מליון הרי לא נגיע לפני גיל הפרישה הרגיל .זאת בהנחה שהתחלנו עם לא יותר מכמה מאות אלפים.

    • איתי
      אתה מפספס את החישוב של גבי זי, החישוב הוא :
      כמה כסף שאתה צורך בשנה כפול 50.
      ה7.5 מיליון זה רק דוגמה לחישוב של צריכה שנתית של 150,000 בשנה.

      אני מאוד מזדהה עם החישוב של גביזי מכיוון שכשיש לך ילדים ומשכנתה אתה לא יכול לאכול את כול הרווח שלך ולהשאר עם הקרן בלבד ואתה צריך לקחת בחשבון שנים קשות.

  12. פינגבאק: סיכום שנת 2013 | www.tlvstock.com

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *